Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Khairukum An fa'uhum linnaas
" yang terbaik diantara kamu adalah yang paling bermanfaat bagi manusia "

01 April 2011

KEBESARAN DAN KELEBIHAN AYAT AL-KURSI

www.Virtual Islamic.Blogspot.com

(berdasarkan Sunnah dan Hadis Rasulullah SAW)

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.
Ketika penghulu segala ayat ini diturunkan, Malaikat Jibril telah diiringi oleh beribu-ribu Malaikat kerana kehebatan dan kemuliaan ayat ini. Syaitan dan Iblis juga menjadi gempar kerana adanya satu perintang dalam perjuangan mereka. Rasulullah SAW dengan segera memerintahkan Zaid bin Sabit menulis serta menyebarkannya.

Dari Anas bin Malik r.a. berkata, "Rasulullah SAW bersabda : Apabila seseorang dari umatku membaca ayat Kursi 12 kali, kemudian dia berwuduk dan mengerjakan solat Subuh, nescaya ALLAH akan menjaganya dari kejahatan syaitan dan darjatnya sama dengan orang yang membaca seluruh al-Qur'an sebanyak tiga kali, dan pada hari kiamat ia akan diberi mahkota dari cahaya yang menyinari semua penghuni dunia."
Anas bertanya: "Ya Rasulullah, apakah hendak dibaca setiap hari?"
Sabda Rasulullah SAW: "Tidak, cukuplah membacanya pada setiap hari Jumaat".

Di antara kelebihan Ayat Al-Kursi untuk diamalkan / dikongsikan:

1) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya ALLAH SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka ALLAH SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap solat, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, ALLAH SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah jirannya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap solat Fardhu, dia akan berada dalam lindungan ALLAH SWT hingga solat yang lain.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap solat fardhu, ALLAH SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi-nabi ALLAH, serta ALLAH melimpahkan rahmat kepadanya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir solat, ALLAH SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi ALLAH sehingga mati syahid.

7) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, ALLAH SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

8) Orang yang selalu membaca ayat Al-Kursi dicintai dan dipelihara ALLAH sebagaimana ALLAH memelihara Nabi Muhammad SAW. Mereka yang beramal dengan bacaan ayat Al-Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan ALLAH daripada gangguan serta hasutan syaitan.

9) Setiap lelaki dan wanita (baik buat isteri-isteri) yang mengamalkan membaca ayat kursi 7 kali sebelum keluar rumah atau semasa perjalanan ke tempat kerja atau kemana sekalipun dan bukan niat ke suatu tempat untuk melakukan maksiat, maka dia terselamat daripada segala kejahatan yang datang dari syaitan ,jin dan manusia.

10) Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi nescaya ALLAH mengutuskan Malaikat untuk menulis kebaikannya dan menghapuskan keburukannya dari detik itu sampai esok hari.

11) Jika diganggu oleh syaitan atau makhluk halus, bacalah ayat Al-Kursi dan diulang ayat yang terakhir "walaa ya uduhu hifzuhuma wahuwal 'aliyul adzim" sebanyak 3x.

Kebesaran Ayat Al-Kursi di Sisi ALLAH:

Dari Ibn Abbas, Rasulullah SAW bersabda: ALLAH tidak mencipta langit, bumi, tanah rendah dan juga bukit lebih besar daripada Surah Al-Baqarah dan sebesar-besar ayat di dalam surah itu ialah Ayat Al-Kursi

Dari Ali bin Abi Talib, Rasulullah SAW bersabda: Aku tidak lihat seorang yang memahami Islam tidur sehingga dia membaca ayat Al-Kursi. Dan sekiranya kamu tahu apa yang terkandung di dalamnya nescaya kamu tidak akan meninggalkannya biarpun sekali. Aku telah dianugerahkan ayat Al-Kursi dari satu perbendaharaan ALLAH di bawah Arasy dan ia tidak pernah diberikan kepada mana-mana Nabi sebelumku.

Dari Anas r.a., Rasulullah SAW bersabda: Adakah kamu tahu mana satu ayat Al-Quran yang paling besar? Allahula ilaha illahuwal hayyul qayyum hingga akhir ayat

Dari Muhammad bin al-Hanafiyah, Rasulullah SAW bersabda: Apabila turun ayat Al-Kursi, bergegarlah setiap berhala di dunia, begitu juga setiap raja di dalam dunia dan jatuhlah mahkota dari kepala mereka. Syaitan lari bertempiaran, berlanggaran sesama sendiri lalu berkumpul menemui Iblis. Lalu, Iblis menyuruh mereka semua mencari puncanya. Mereka semua tiba di Madinah dan mendapati sesungguhnya Ayat Al-Kursi telah diturunkan oleh ALLAH.

Dari Abdullah bbin ' Amr r.a, Rasullullah SAW bersabda

"SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT...."

Sesungguhnya yang baik itu datangnya daripada ALLAH dan yang buruk itu datangnya daripada diri kita sendiri. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar